تجهیزات لازم برای فست فود

  • 1401/10/27
  • (0)like-تجهیزات لازم برای فست فود
  • LINKEDIN-تجهیزات لازم برای فست فود
  • google-تجهیزات لازم برای فست فود
  • twitter-تجهیزات لازم برای فست فود
  • facbook-تجهیزات لازم برای فست فود
news-تجهیزات لازم برای فست فود

فست فودها برای اینکه بتوانند عملیات آماده‌سازی غذا و تحویل سفارشات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند، نیازمند تجهیزات و امکانات بخصوصی هستند. هرچه یک فست فود به امکانات تهیه غذا مجهزتر باشد فطعا فرایند تحویل غذا با کیفیت بهتری انجام شده و مشتریان از رضایت بیشتری برخوردار خواهند بود. در این مطلب تصمیم داریم با تجهیزات لازم برای یک فست فود آشنا شویم و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تجهیزات فست فود

 

تجهیزات فست فود از نظر کارایی و نوع عملکرد به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. محیط موردنظر برای آماده‌سازی غذا، بخش پخت و گریل کردن، قسمت میزکار و تحویل سفارشات، قسمت شستشوی ظروف، همه و همه دارای تجهیزات و ابزار خاصی هستند که وجود هرکدام از آن‌ها برای عملکرد و خدمات‌رسانی بهتر فست فود کاملا ضروری است. اما این تجهیزات شامل چه وسایل و امکاناتی هستند؟ هر فست فود، بسته به منویی که برای پذیرایی از مشتریان خود در نظر گرفته، به تجهیزات مخصوصی نیاز دارد.

به عنوان مثال برای آماده‌سازی پیتزا، انواع ساندویچ ها، خوراکی‌های سوخاری، سالاد و… نیاز به تجهیزات متفاوتی است. آنچه که در زمینه تجهیزات فست فود مهم است، این مطلب است که تمامی دستگاه‌های پخت و آماده‌سازی غذا در این مکان جزء دستگاه‌های صنعتی محسوب می‌شوند و فرایند تهیه غذا را با سرعت و کیفیت بسیار بالایی انجام می‌دهند. در بخش بعدی با ما همراه باشید تا با تجهیزات لازم برای یک فست فود بیشتر آشنا شویم.

 

تجهیزات لازم برای یک فست فود

 

اجاق گازها و فرهای صنعتی

 

اجاق گازهای صنعتی و فر، جزء اصلی‌ترین تجهیزات فست فود به شمار می‌روند. این تجهیزات در ابعاد و اندازه‌های مختلفی وجود دارند و شما می‌توانید بسته به حجم کاری و تنوع غذایی که دارید، هرکدام از آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. فر نیز نقشی کلیدی و حیاتی در آشپزخانه فست فود ایفا می‌کند. برای آماده‌سازی انواع پیتزا به دستگاه‌های فر که در انواع ریلی و صندوقی در بازار وجود دارند، نیاز خواهید داشت.

 

دستگاه‌های سرخ کن صنعتی و اکسسوری‌های مربوط به آن

 

سرخ کن‌ها نقشی اساسی در افزایش فروش فست فودها دارند. در واقع مهم‌ترین بخش فروش فست فود مربوط به خوراکی‌های سرخ شده است. سیب زمینی و مرغ سرخ شده طرفداران بسیار زیادی دارند و از این رو وجود دستگاه‌های سرخ کن صنعتی جزء ملزومات یک فست فود به شمار می‌روند. دستگاه‌های سرخ کن در اندازه‌ها و ظرفیت‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند. هرکدام از آن‌ها دارای قابلیت‌های ویژه‌ای هستند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این دستگاه‌ها می‌توان به قابلیت خاموشی خودکار، داشتن سیستم تخلیه روغن و سرخ کردن حجم زیادی از مواد غذایی در مدت زمان کوتاه اشاره کرد.

 

دستگاه‌های گریل صنعتی

 

منوی غذاهای گریل شده را نمی‌توان نادیده گرفت. این غذاها نیز جزء پرطرفدارترین گزینه‌ها در بین مشتریان هستند. انواع گوشت گریل شده درجه یک تنها به کمک این دستگاه‌ها آماده می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید لیست منوی متنوعی داشته باشید، قطعا برای تهیه غذاهای گریل شده به این دستگاه‌ها احتیاج خواهید داشت.

 

یخچال و فریزرهای صنعتی

 

از آن جایی که در طول روز می‌بایست لیست غذایی متنوعی را برای مشتریان تهیه کرد، مدیران هر فست فود، به مقدار موردنیاز گوشت تازه و باکیفیت آماده می‌کنند. برای نگهداری و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها قطعا به یخچال‌ها و فریزرهای بزرگ صنعتی نیاز است. علاوه بر این، فست فودها برای ویترین نوشیدنی‌های خود از یخچال‌های مخصوصی استفاده می‌کنند.

 

قفسه‌ها

 

در آشپزخانه هر فست فود، تعداد زیادی از ظروف، تجهیزات و ابزار آشپزی وجود دارد که می‌بایست به طور منظمی سازمان دهی و طبقه‌بندی شوند. وظیفه انجام این کار برعهده قفسه هاست. در این خصوص هر فست فود، بسته به فضای محیط آشپزخانه از قفسه‌هایی با تعداد طبقات مناسب استفاده می‌کند. برای اینکه بتوان ظروف پذیرایی و تجهیزات آشپزخانه را با امنیت بالا نگهداری کرد، می‌بایست کیفیت و استحکام قفسه‌ها بالا باشد

 

تجهیزات آشپزی

 

تجهیزات آشپزی لیست بسیار متنوعی دارند. انواع کارد و چاقوی آشپزی، قاشق‌های مخصوص، لباس فرم پرسنل، ظروف مخصوص پخت و پز، سینی‌های مخصوص و… همگی در لیست تجهیزات آشپزی قرار می‌گیرند. تفاوت اصلی این تجهیزات با ابزار معمولی آشپزخانه در کیفیت و نوع عملکرد آن هاست. اصولا چاقوهای به کار رفته در آشپزخانه فست فود، تیغه‌های بسیار تیزی داشته و ظروف مورد استفاده نیز در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی جود دارند.

 

میزکار و کانترتاپ

 

برای تحویل سفارشات و در کل برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف آشپزخانه به یک میزکار و کانتر مناسب نیاز است. پرسنل مربوطه به کمک میزکار، انواع دسرها، پیش غذاها و غذاهای اصلی را برای تحویل به مشتریان آماده‌سازی می‌کنند.

 

اسلایسرها و دستگاه‌های برش دهنده

 

همانطور که از نام فست فود (Fast Food) پیداست، غذا در این مکان می‌بایست در سریع‌ترین زمان ممکن آماده و به مشتری تحویل داده شود. بنابراین علاوه بر کیفیت غذا، سرعت عمل در این کار جزء الویت هاست. تجهیزاتی همچون اسلایسر و برش دهنده مواد اولیه می‌تواند پروسه تهیه غذا را تا حد زیادی کاهش دهد و در مدت زمان کمتری منوی درخواست شده را آماده کند. در طول روز به مقدار بسیار زیادی سیب زمینی، گوشت و سبزیجات تکه شده نیاز است که می‌توان به کمک این تجهیزات تمامی آن‌ها را آماده کرد.

 

تجهیزات آماده کردن خمیر از جمله خمیرگیر و خمیر پهن کن

 

دستگاه‌های خمیرگیر و خمیرپهن کن، با سرعت بسیار بالایی می‌توانند تعداد زیادی خمیر آماده شده در اختیار شما قرار دهند. از این خمیرهای آماده شده در پخت انواع پیتزای فوری استفاده می‌شود.

 

دستگاه تاپینگ

 

یکی از تجهیزات ضروری فست فود، دستگاه تاپینگ است. دستگاهی که مواد اولیه موردنیاز برای شروع آشپزی را در خود نگه می‌دارد. این دستگاه‌ها در اندازه‌ها و با تعداد لگن‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. شما می‌توانید انواعی از مواد غذایی همچون ژامبون ها، قارچ‌های اسلایس شده، سیب زمینی تکه شده، سبزیجات خرد شده و… را برای تسریع فرایند آماده‌سازی غذا درون آن نگهداری کنید.

 

تجهیزات پذیرایی و سرو غذا

 

هر فست فود بسته به اینکه فرایند پذیرایی خود را به چه صورتی انجام می‌دهد به تجهیزات مختلفی نیاز دارد. از جمله سرویس پذیرایی و سرو غذا عبارتند از: بشقاب و کاسه، انواع قاشق چنگال، انواع کارد، سس رومیزی، دستمال‌های رومیزی، ظروف مخصوص برای غذاهای بیرون بر، سینی‌های مخصوص حمل غذا، منوی پذیرایی و…

  • برچسب ها:

دیدگاه شما

  • کد امنیتی
درحال ثبت اطلاعات....