تجهیزات آشپزخانه هتلی چیست؟

  • 1401/11/08
  • (0)like-تجهیزات آشپزخانه هتلی چیست؟
  • LINKEDIN-تجهیزات آشپزخانه هتلی چیست؟
  • google-تجهیزات آشپزخانه هتلی چیست؟
  • twitter-تجهیزات آشپزخانه هتلی چیست؟
  • facbook-تجهیزات آشپزخانه هتلی چیست؟
news-تجهیزات آشپزخانه هتلی چیست؟

آشپزخانه هتل یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است که می‌بایست به تجهیزات زیادی مجهز شود. هر چه تجهیزات آشپزخانه کامل‌تر و پیشرفته‌تر باشد، قطعا آماده‌سازی غذا با کیفیت و سرعت بیشتری انجام شده و مهمانان نیز از سرو غذای خود نهایت رضایت را خواهند داشت. در این مقاله تجهیزات هتل قصد داریم با لیست مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات آشپزخانه هتلی آشنا شویم.

آشپزخانه هتلی به دلیل حجم بالای غذایی که در طول شبانه روز آماده می‌کند، در گروه آشپزخانه‌های صنعتی قرار می‌گیرد و باید این نکته را بدانید که تجهیزات در یک آشپزخانه صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر قصد خرید وسایل ضروری آشپزخانه هتل را دارید، لازم است شناخت کاملی با هر وسیله و کاربرد آن داشته باشید. 
برای حفظ امتیاز و جایگاه هتل و افزایش کیفیت خدمات آن، لازم است از بهترین و کارآمدترین تجهیزات آشپزخانه هتلی استفاده کنید. این لیست شامل تجهیزات آماده‌سازی مواد اولیه، وسایل نگهداری از مواد غذایی، تجهیزات پخت و پز، تجهیزات شستشو و… می‌شوند. بیایید به صورت مجزا به بررسی هر کدام از این تجهیزات بپردازیم.

یخچال و سیستم سرمایشی

قطعا از مهم‌ترین تجهیزات آشپزخانه هتلی، سیستم‌های سرمایشی هستند. یخچال و فریزرهای صنعتی بزرگ که قابلیت نگهداری و محافظت از حجم زیادی از مواد غذایی را دارند. مواد گوشتی و انواع میوه و سبزیجات، برای تازه ماندن و حفظ کیفیت و خواص خود نیاز به یک محیط سرد دارند تا از فساد و یا پلاسیدگی دور بمانند. یخچال و فریزرهای صنعتی مورد استفاده برای آشپزخانه هتل، در ابعاد و اندازه‌های مختلفی طراحی شده‌اند. از این رو شما می‌توانید بسته به فضای آشپزخانه خود، بهترین و مناسب‌ترین نوع آن را انتخاب کنید.

تجهیزات آماده‌سازی غذا

مرحله آماده‌سازی مواد غذایی معمولا بین مراحل انبارداری مواد اولیه و پخت آن‌ها قرار می‌گیرد. کیفیت عملیات آماده‌سازی مواد غذایی در نتیجه نهایی کار بسیار تاثیر دارد. بنابراین لازم است تا از تجهیزات مختلف و متعددی برای آن استفاده کرد. چند نمونه از کاربردی‌ترین تجهیزات آماده‌سازی غذا به شرح زیر هستند:

  • تخته کار مخصوص: برای هر کدام از مواد غذایی گوشتی و سبزیجات از تخته کار مخصوصی استفاده می‌شود تا مواد اولیه به اندازه‌های دلخواه درآیند.
  • دیگ مخصوص خیساندن برنج: این دیگ‌ها ظرفیت بسیار زیادی برای خیساندن برنج دارند. از آن جایی که در لیست غذاهای ایرانی، برنج جایگاه ویژه‌ای دارد، لازم است برای آماده‌سازی آن نیز از تجهیزات لازم بهره برد.
  • دستگاه‌های خردکن: این دستگاه‌ها با قدرت و سرعت بسیار بالا، حجم زیادی از سبزی را می‌توانند خرد کنند. قطعا هر چه سبزی با کیفیت بیشتری خرد شده باشد، کیفیت غذا نیز افزایش خواهد یافت.
  • چرخ گوشت صنعتی: معمولا در آشپزخانه‌های هتلی از گوشت چرخ کرده آماده استفاده نمی‌شود. چرخ گوشت صنعتی دارای تنظیمات زیادی است که می‌توان به کمک آن حجم زیادی از گوشت را به خوبی چرخ کرد.
  • دستگاه‌های مخلوط کن: مخلوط و ترکیب کردن خمیر نان، مایه کباب، شیرینی و… به کمک این دستگاه‌ها به راحتی انجام می‌شود و دیگر نیازی به دخالت دست نیست.
  • دستگاه خلال کن: خلال سیب زمینی که کاربرد زیادی در منوی غذایی هتل دارد، به وسیله این دستگاه آماده می‌شود.
  • از دیگر وسایل آماده‌سازی می‌توان به یخ ساز، میزکار، میز دورچین، کباب زن، اره‌های استخوان بر و…اشاره کرد.

تجهیزات پخت و پز

لیست تجهیزات پخت و پز در آشپزخانه هتلی به شرح زیر است:

اجاق گاز صنعتی

اجاق گازهای صنعتی از قدرت زیادی برای پخت و پزهای طولانی برخوردارند و اصولا در دو نوع فر دار و بدون فر به بازار عرضه می‌شوند. بسته به کاربردی که از این وسیله انتظار دارید، می‌توانید هر کدام از انواع آن را که کارایی بیشتری دارند تهیه کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم هر دو مدل اجاق گاز را برای آشپزخانه هتل تهیه کنید.

هود صنعتی

هودهای صنعتی برخلاف هودهای معمولی از قدرت مکش بسیار بالایی برخوردار هستند. از آن جایی که در طول شبانه روز، انواع و اقسام غذاها در این محل طبخ می‌شوند، حرارت و بو در فضا بسیار زیاد است. هودهای صنعتی می‌توانند با قدرت بالای خود، حرارت را کاسته و بوی غذا را به بیرون منتقل کنند.

کباب پزهای تابشی و صنعتی

کبابی که در رستوران هتل سرو می‌شود بیشترین کیفیت و بهترین عطر و طعم را داراست. یکی از دلایل آن این است که آماده‌سازی کباب توسط کباب پزهای تابشی انجام می‌شود. این کباب پزها هر نوع بوی بد از جمله بوی دود را از کباب می‌گیرند. کباب پزهای صنعتی نیز که یکی از پرکاربردترین تجهیزات آشپزخانه هتلی هستند به دو شکل ذغالی و گازی به بازار عرضه می‌شوند. این دو دستگاه از نظر روش کار مشابه هم هستند و شما می‌توانید متناسب با بودجه و کاربری خود، هر کدام از انواع آن را برای پخت کباب تهیه کنید.

سرخ کن (تابه گردان) 

همانطور که از نام این وسیله پیداست، از آن می‌توان برای سرخ کردن انواعی از مواد غذایی استفاده کرد. سرخ کن‌ها در اندازه و ظرفیت‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. اغلب آن‌ها به دلیل کار بیش از حد در طول روز نیاز به شستشو دارند. قطعات سرخ کن به آسانی قابلیت جدا شدن داشته و می‌توان آن‌ها را به طور جداگانه شستشو داد.

تجهیزات سرو غذا

تجهیزات آشپزخانه تنها به لوازم آماده‌سازی و پخت و پز مواد غذایی محدود نمی‌شوند. فعالیت‌ها در این بخش از هتل زمانی به طور کامل تمام خواهد شد که غذای آماده شده به بهترین شکل ممکن سرو شود. برای سرو غذا نیز، نیاز به تجهیزات خاصی است که در ادامه با مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم:

ظروف شفینگ دیش

گرم نگه داشتن غذا تا زمان مراجعه مهمانان به رستوران هتل بسیار حائز اهمیت است. این کار را ظروف شفینگ دیش انجام می‌دهند. به کمک این ظروف می‌توان انواعی از غذاهای فرنگی، دریایی، سوپ و… را گرم و آماده سرو نگه داشت.

ترولی حمل غذا

ترولی‌ها در واقع عملیات حمل و انتقال غذا به میز مهمان را بسیار آسان می‌کنند. این تجهیزات نوعی میز یا چرخ دستی چند طبقه هستند که فرایند پذیرایی از مهمان را سرعت می‌بخشند. همچنین می‌توان به کمک آن‌ها ظروف کثیف را نیز جمع آوری و به بخش شستشو انتقال داد.

سالاد بار

یکی از محبوب‌ترین انواع پیش غذاها که در منوی هر رستورانی از جمله رستوران هتل می‌توان مشاهده کرد، سالاد است. برای اینکه بتوان سالاد را کاملا تازه برای مشتری سرو کرد، لازم است تا آن را در یک ظرف مخصوص نگهداری کنید. از سالاد بار برای نگهداری کردن و سرو سالاد استفاده می‌شود.

  • برچسب ها:

دیدگاه شما

  • کد امنیتی
درحال ثبت اطلاعات....