تجهیزات رستورانی هتل

  • 1402/04/31
  • (0)like-تجهیزات رستورانی هتل
  • LINKEDIN-تجهیزات رستورانی هتل
  • google-تجهیزات رستورانی هتل
  • twitter-تجهیزات رستورانی هتل
  • facbook-تجهیزات رستورانی هتل
news-تجهیزات رستورانی هتل

هتل ها مراکزی هستند که مسافران برای اقامت یک یا چند روزه خود انتخاب می کنند. حتی برخی جلسات کاری و سمینارها و جشنواره ها نیز در هتل ها برگزار می شوند. همانطور که می دانید هتل ها قسمت ها و بخش های مختلفی دارند. لاندری، لاوی، رستوران، اتاق ها، آشپزخانه و غیره از قسمت های مهم هتل محسوب می شوند که باید تجهیزات و وسایل مخصوص به خود را داشته باشند. میزان برخورداری هر قسمت از تجهیزات و امکانات نیز بسیار مهم و قابل توجه است.  ما در این مطلب قصد داریم در مورد برخی از این تجهیزات مهم در قسمت رستوران هتل ها صحبت کنیم. چنانچه شما قصد دارید به زودی هتلی را تاسیس کنید خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

تجهیزات رستورانی هتل ها

 

برای این که هتل ها بتوانند بهترین خدمات را به مسافران و مهمانان خود ارائه دهند، باید از تجهیزات و وسایل مورد نیاز برخوردار باشند. طبیعتا هر چه این تجهیزات کامل تر و به روز تر باشد، سرعت و کیفیت ارائه خدمات بالاتر و بهتر خواهد بود. و در نتیجه رضایت مهمانان از آن هتل بیشتر خواهد شد. رستوران هتل یکی از مهم ترین بخش های هتل محسوب می شود تا آنجا که برخی از مهمانان به اولین چیزی که توجه می کنند، قسمت رستوران، نوع غذا ها، کیفیت غذا و نوع خدمت رسانی کارکنان و پرسنل رستوران می باشد. بنابراین برای بالا بردن کیفیت کار بخش رستوران هتل باید از تمامی تجهیزات و وسایل بزرگ و کوچک اما به روز و پیشرفته استفاده کرد. آشپزخانه و رستوران از مکان هایی هستند که دارای وسایل بسیار ریز و کوچک و وسایل بزرگ بوده که هر کدام در فرایند تولید و طبخ غذا اهمیت خاصی دارند. نبود برخی از وسایل حتی بسیار کوچک می تواند خللی در روند تولید غذا ایجاد کرده و در نتیجه موجب نارضایتی افراد از کل مجموعه شود. در ادامه به برخی از این تجهیزات و کاربرد آن ها در این فرایند اشاره خواهیم کرد.

تجهیزات رستورانی هتلی

انواع تجهیزات رستورانی هتل ها

 

همانطور که گفتیم تجهیزات رستورانی شامل ابزار و وسایل کوچک و بزرگی می شوند که هر کدام نقش مهمی در تولید و طبخ غذا در رستوران هتل ها دارند. هر کدام از این وسایل در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند که در ادامه به برخی از این تجهیزات رستورانی اشاره خواهیم کرد.

 

تجهیزات گرمایشی 

 

این دسته از تجهیزات شامل وسایلی مانند گاز های صنعتی، سرخ کن ها، گرمخانه ها، کباب پز ها و غیره می باشند. این تجهیزات به دو دسته تجهیزات پخت و تجهیزات فست فودی تقسیم می شوند. تجهیزات پخت معمولا برای تهیه غذا های سنتی مانند قیمه، قورمه، چلو گوشت، چلو کباب و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. تجهیزات فست فودی شامل دستگاه همبرگر زن، دستگاه سیب زمینی پوست کن، سرخ کن های صنعتی و غیره می شود که برای تهیه غذاهای فست فودی مناسب هستند. 

 

تجهیزات سرمایشی

 

این دسته شامل آب سرد کن ها، یخچال های بزرگ و کوچک برای خنک نگه داشتن برخی از مواد غذایی، یخچال های ویترینی برای نگهداری موادی مانند ژله ها و دسر ها و نوشیدنی ها، یخساز ها و غیره می شوند.

 

تجهیزات شستشو

 

این دسته از تجهیزات رستوران هتل برای شستشوی ظروف کثیف مورد استفاده قرار می گیرند و اهمیت بسیاری در ایجاد رضایت خاطر در مهمانان دارند. این دسته از تجهیزات شامل ظرفشویی های صنعتی و بزرگ که می توانند حجم بالایی از ظروف را در مدت کمی بشویند، دستگاه سیخ شوی، انواع ترولی، انواع آبچکان ها، انواع وان شستشو، انواع سینک ظرفشویی و اسکرابر های صنعتی می شوند. 

 

تجهیزات پذیرایی

 

مانند میز های چرخ دار یا ترولی ها که هم می توان برای جمع آوری ظروف کثیف مورد استفاده قرار داد و هم برای بردن سفارش به هر میز. معمولا از ترولی های چوبی با طراحی شیک و زیبا برای پذیرایی و سرو غذا استفاده می کنند و از ترولی های استیل بزرگ برای جمع آوری و حمل ظروف کثیف و استفاده شده. 

 

هود های صنعتی

 

برای تهویه هوای آشپزخانه ها بسیار مهم و کاربردی هستند. فضای آشپزخانه باید تمیز باشد تا هم کارکنان اذیت نشوند و هم راندمان کاری پایین نیاید.

 

قفسه های استیل 

 

برای مرتب کردن فضای آشپزخانه در هتل ها بسیار کاربرد دارند. هر چه تعداد آن ها بیشتر باشد بهتر خواهد بود و تعداد بالای ظروف و وسایل به صورت طبقه بندی شده در آن ها قرار خواهند گرفت.

 

سالادبار ها

 

این تجهیزات مربوط به قرار دادن غذا ها به صورت سلف سرویس مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

گرمکن رومیزی غذا 

 

این گرمکن بسیار زیبا و شیک بوده و با استفاده از گرما و حرارت چراغی که بر روی آن قرار دارد، غذا را در حد نرمال گرم نگه می دارد.

تجهیزات رستورانی هتلی

خریداری و تهیه تجهیزات رستورانی هتل ها

 

انتخاب و تهیه تجهیزات رستورانی هتل هم بسیار مهم است. بهتر است تجهیزاتی با کیفیت بالا خریداری شود. زیرا کیفیت تجهیزات به طور مستقیم بر کیفیت غذا  و ارائه خدمات تاثیر گذار هستند. از طرفی به دلیل استفاده مداوم و زیاد از ابزار و ظروف و تجهیزات آشپزخانه در هتل ها باید نوعی از آن ها را انتخاب و خریداری کرد که کیفیت بالایی داشته باشند تا در صورت استفاده زیاد به زودی خراب نشوند و هزینه گزافی را بر دوش صاحبان مشاغل و هتل ها قرار ندهند. در زمان انتخاب و خرید تجهیزات رستورانی هتل بهتر است از افرادی که در این زمینه تجربه دارند و یا به اصطلاح افراد کاربلد مشورت بگیرید. 

 

از مراکز و فروشگاه های معتبر خریداری کنید تا تجهیزات اعم از ظروف، دستگاه های برقی و گازی با کیفیت بالا را در اختیارتان قرار دهند. با خرید از مراکز و نمایندگی های مجاز و معتبر می توانید در هزینه هم صرفه جویی کنید و همه ابزار و تجهیزات را با قیمت واقعی و به صرفه خریداری کنید. نکته مهم دیگر سفارشی سازی تجهیزات رستورانی می باشد. صاحبان هتل ها می توانند متناسب با فضای آشپزخانه و هتل خود تمامی تجهیزات مانند ظروف مورد نظر برای پذیرایی و حتی اندازه برخی تجهیزات مانند آبچکان ها و سینک ها را سفارش دهند. شرکت های تولیدی، این تجهیزات را به همان اندازه برای هتل مورد نظر تولید می کنند. این کار باعث کاهش مصرف انرژی و استفاده از همه فضا ها خواهد شد. از طرفی به برندینگ هتل کمک زیادی خواهد کرد. 

 

تجهیزات رستوران هتل بر چه اساسی انتخاب می شوند؟

 

 در انتخاب تجهیزات رستوران و آشپزخانه هتل ها باید به نکات مهم و متنوعی اشاره کرد. تجهیزات رستورانی هتل ها باید بر اساس نوع غذایی که به مهمانان عرضه می شود، انتخاب شوند. به عنوان مثال اگر در رستوران هتل قرار است فقط غذا های سنتی سرو شود، پس به برخی از وسایل مانند سرخ کن های بزرگ برای سرخ کردن مرغ سوخاری نیازی نیست. اما به طور کلی همه انواع تجهیزات بهتر است در آشپزخانه هتل وجود داشته باشند. از طرفی باید به حجم و تعداد افرادی که هتل می تواند میزبان آن ها باشد هم توجه کرد. در برخی از هتل ها سمینار ها و جلسات مهمی تشکیل می شوند. بنابراین باید آشپزخانه بتواند از عهده ارائه خدمات به تعداد بالایی از مهمانان در یک زمان واحد بربیاید. نکته مهم دیگر در انتخاب نوع تجهیزات هتل به نوع هتل و چند ستاره بودن آن مربوط می شود. هتل های لوکس با تعداد ستاره های بالا باید تجهیزات بسیار شیک و مدرن وس ظروف خاص و زیبا داشته باشند. هرچه این تجهیزات لوکس تر و شیک تر باشند، طبیعتا در برندینگ هتل بسیار تاثیرگذار خواهند بود. 

 

عوامل خرابی تجهیزات رستورانی هتل ها

 

عوامل زیادی باعث خراب شدن تجهیزات رستورانی در هتل ها می شوند. اولین عامل جنس نامرغوب و کیفیت پایین خود ابزار و تجهیزات است. به همین دلیل خرید از برند ها و فروشگاه های معتبر بسیار مهم است. عامل مهم دیگر در خرابی تجهیزات آشپزخانه و رستوران نابلد بودن و عدم تبحر کافی پرسنل و کارکنان رستوران است. استفاده نادرست از وسایل و تجهیزات می تواند عمر وسایل را کوتاه کند. به همین دلیل باید برای هر دستگاه افراد آموزش دیده را به کار گرفت. شاید از نظر بسیاری از افراد کار شستشوی ظروف رستوران کاری بسیار ساده به نظر بیاید اما در حقیقت یکی از مهم ترین کارها در قسمت رستوران هتل است. چنانچه افراد در این زمینه آموزش ندیده باشند، می توانند باعث شکستن و یا لب پر شدن ظروف شوند و یا این که ظروف به اندازه کافی تمیز نشده و در کیفیت غذا تاثیر گذار باشد. امروزه تجهیزات آشپزخانه های رستوران بسیار مدرن و پیشرفته شده اند و باید برای کار با هر دستگاه دوره های طولانی آموزشی را گذراند. عامل دیگر در خرابی تجهیزات رستوران استفاده بیش از حد از آن ها است. باید طبق ظرفیت هتل و تعداد مهمانان از تجهیزات به اندازه کافی استفاده کرد. چنانچه تعداد مهمانان یک هتل زیاد است، باید تعداد دستگاه ها را افزایش داد. تمیز کردن و رعایت بهداشت اصولی نیز در افزایش طول عمر تجهیزات و وسایل رستوران و آشپزخانه هتل ها بسیار مهم و موثر است. بهتر است به صورت مداوم و مرتب همه تجهیزات رستورانی در هتل ها مورد بازدید و بازرسی قرار بگیرند تا از خرابی زیاد آن ها جلوگیری شود.
  • برچسب ها:

دیدگاه شما

  • کد امنیتی
درحال ثبت اطلاعات....